Ljekovitost sjemenki suncokreta

c11c53abb7ff71364ced851e29aeb0d73f91ab4b
Slika preuzeta sa www.snappygoat.com

Suncokret je jednogodišnja zeljasta biljka te je ujedno i najveća biljka iz porodice glavočika. Porijeklom je s jugozapada Sjeverne Amerike, Perua i Meksika. Nekad je činio sastavni dio prehrane Indijanaca, a u majanskoj kulturi predstavljao je simbol svjetlosti i plodnosti. U grčkoj mitologiji suncokret simbolizira boga sunca te legenda kaže kako ga je stvorio bog sunca Apolon, pretvorivši u njega zaljubljenu djevojku kako bi ona mogla svakodnevno slijediti sunce u njegovu prolasku nebeskim svodom.

Suncokret se, zbog svog dubokog i razgranatog korijenja koje izvrsno upija vodu i štetne tvari iz tla, često koristi za isušivanje močvara i čišćenje zagađenog tla. Osjetljiva je biljka kojoj je potrebno stalno osunčano tlo te njegov veliki cvijet tokom dana prati kretanje sunca. Cvijet suncokreta je žute boje s velikom smeđom sjemenom glavicom. Kad cvijet uvene, bere se i suši dok ne ispadnu sjemenke iz glavice. Sjemenke suncokreta bogate su biljnim mastima, vitaminima, bjelančevinama, mineralima i balastnim tvarima. Sadrže čak do 50% ulja koje je bogato proteinima i nezasićenim masnim kiselinama. No, nisu jedino sjemenke zdrave – latice suncokreta koriste se za pripravljanje čajeva i tinktura te sadrže antocijanske glikozide, ksantofil, kolin, betain, karotenoide, fitosterine, sapogenine i suncokretovu kiselinu.

1bf54d769b8057ce763691d886cf4ed57d75f3f1
Slika preuzeta sa www.snappygoat.com

Razlikujemo dvije vrste sjemenki suncokreta – crne sjemenke koje se koriste za ulje i šarene sjemenke koje se konzumiraju. Cijeđenjem sjemenki dobivaju se uljene pogače koje su vrlo kvalitetna energetska stočna hrana. Sjemenke suncokreta sadrže mnogo korisnih tvari: vitamin B1, B2, B3, B6 i vitamin E, vitamin K, folnu kiselinu, pantotensku kiselinu, kalcij, željezo, magnezij, fosfor, kalij, cink, bakar, mangan i selenij. Konzumiranje sjemenki suncokreta preventivno djeluje na kardiovaskularne i bolesti srca, na suzbijanje upala, tumora i dijabetesa, smiruje živce i mišiće, snižava krvni tlak, djeluje na zdravlje kostiju, astmu, regulira probavu, imunološki sustav, nesanicu, kvalitetu kose, detoksikaciju tijela (poboljšava rad jetre, bubrega, izgled kože) a pune su i vitamina E, jakog antioksidansa koji neutralizira slobodne radikale. Sjemenke suncokreta pune su nezasićenih masnih kiselina koje stvaraju dobar kolesterol.

Sjemenke je najbolje konzumirati sirove ili djelomično popržene. Konzumiramo ih kao grickalice (šaka sjemenki zadovoljava dnevni unos mnogih sastojaka), u juhama, varivima, kao sastojak u kruhu i pecivima, u salatama. S obzirom na visoku energetsku vrijednost, trebali bismo pripaziti na količinu sjemenki koju pojedemo.