PRETILOST I PROMJENE U TIJELU

Pretilost je kronična bolest koja nastaje prekomjernim nakupljanjem masti u organizmu te povećanjem tjelesne težine. Općenito se svako povećanje 10% više od idealne težine smatra pretilošću. Pretilost nije isto što i prekomjerna tjelesna težina, a pati li osoba od pretilosti ili prekomjerne tjelesne težine, određuju liječnici ili nutricionisti prema dobi, spolu i antropometrijskim parametrima (tjelesnoj težini, indeksu tjelesne mase i postotku masnog tkiva). Pretilost je danas jedna od vodećih bolesti u svijetu te Svjetska zdravstvena organizacija procjenjuje kako će do 2025. godine čak 50% svjetskog stanovništva biti pretilo. Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, u  Republici Hrvatskoj čak 64,1% muškaraca i 54% žena ima prekomjernu tjelesnu težinu, dok  je postotak pretilih muškaraca i žena podjednak  (22,3 %).

Glavnim uzrocima pretilosti smatraju se prevelik unos hrane i nedovoljna tjelesna aktivnost, što za posljedicu ima da se višak energije unseen hranom, a koji nije iskorišten radom i fizičkom aktivnošću, počinje skladištiti u organizmu u obliku masnog tkiva. Osim ova dva uzroka, pretilosti pridonose i genetska predispozicija, usporen rad metabolizma i loša probava, nepravilne prehrambene navike, preobilni obroci i brzo konzumiranje hrane, pogrešno vrijeme obroka (kasno navečer), preskakanje obroka, dugi sati bez jela, nepridržavanje pravila pet manjih obroka tijekom dana, nedovoljan unos voća i povrća u svakodnevnoj prehrani, nedovoljan unos vode u organizam, nekontroliran unos šećera i slatkiša, unos kalorijski bogate a nutritivno siromašne hrane (grickalice, slatkiši), konzumiranje alkohola, gaziranih i zaslađenih pića, veliki unos soli u organizam, nedovoljno sna, lijekovi koji izazivaju debljanje (antidepresivi), zadržana prekomjerna tjelesna težina dobivena tijekom trudnoće, te stres.

S pretilošću se povezuje velik broj bolesti te se smrtnost drastično penje s povećanjem indeksa tjelesne mase, pa se tako za one kojima je BMI veći od 32 kg/m2 smatra kako imaju dvostruko veću mogućnost smrtnog ishoda od onih s normalnim BMI. Kod pretilih osoba često nalazimo promjene i oštećenja raznih organa te razvoj raznih bolesti kao što su povišeni krvni tlak, povišene masnoće u krvi, poremećaj tolerancije glukoze u krvi ili šećernu bolest, endokrinološke i menstrualne  poremećaje, oštećenja koštano-zglobnog sustava, oštećenja srčane i plućne funkcije, žučne kamence, žgaravicu, vraćanje hrane iz jednjaka u želudac te psihičke poremećaje (depresija). Kod muškaraca pretilost posebno pridonosi razvoju metaboličkog sindroma kojeg karakteriziraju povišeni krvni tlak, šećerna bolest ili intolerancija glukoze te poremećaj lipida u krvi.

Danas se u razvijenim zemljama svijeta za liječenje pretilosti odvaja velik broj sredstava iz zdravstva, a taj trend će se prema projekcijama izgleda i nastaviti. Potrebno je što više nastojati educirati oboljele osobe te im objasniti što se može postići smanjenjem unosa kalorija i raznim programima vježbanja. Za prevenciju i liječenje pretilosti preporuča se zdrava prehrana, bazirana na voću i povrću, te 45 do 60 minuta svakodnevne vježbe, uglavnom aerobnog tipa, poput hodanja prirodom, plesa, vježbi razgibavanja. Bitno je paziti da se zdravo hranimo, te se preporuča uravnotežen unos  ugljikohidrata, masti i bjelančevina, kao i vitamina i minerala, redovito uzimanje obroka, umjerenost i raznolikost hrane, izbjegavanje prejedanja i uzimanje više manjih obroka tijekom dana. Zdrava prehrana trebala bi biti temeljena na tzv. piramidi zdrave prehrane, čije temelje čine žitarice i proizvodi na osnovi žitarica, iznad toga su voće i povrće koji su izvor vitamina i minerala, a zbog svoje vlaknaste strukture pomažu u  probavi, zatim slijede mlijeko i mliječni proizvodi, te meso, riba i jaja, čiji se unos mora kontrolirati, a na samom vrhu piramidu su slastice i masnoće koje moraju biti najmanje zastupljene u svakodnevnoj prehrani.

Naš program detoksikacije i mršavljenja pokazuje vrlo dobre rezultate upravo u skidanju nakupljenih kilograma te ćete usvojiti sva potrebna znanja kako se nastaviti zdravo hraniti i živjeti.